• {{sprak.SprakNavn}} {{sprak.SprakNavn}}
  • {{sprakVariabler[s.stegnavn]}}
{{sprakVariabler["AvbrytSkjemaUtfylling"]}}
{{sprakVariabler["InnloggingWizardKreverInnlogging"]}}: {{sprakVariabler["InnloggingWizardValgfriInnlogging"]}}: {{sprakVariabler["SkjemaNavn"]}}
  • {{sprakVariabler['InnloggingWizardTooltip' + innlogging.InnloggingsTooltip]}}

{{sprakVariabler['LoggInnEpost']}}

{{sprakVariabler['InnloggingWizardTooltipEpost']}}

{{sprakVariabler["GlemtPassordTekst"]}}

*{{sprakVariabler["EpostIkkeRegistrert"]}}

{{sprakVariabler["InnloggingWizardKodeIEpost"]}}

{{sprakVariabler["NullstillPassordTekst"]}}

{{sprakVariabler["AktiveringEpost"]}}

{{sprakVariabler["KontoAktivert"]}}

{{sprakVariabler["AktiveringsLenkeUgyldig"]}}

Informasjon

Skjemautfylling

Søknad om godkjenning av lokaler

Med hjemmel i Lov om folkehelsearbeid, Smittevernloven og Forskrift om hygienekrav for frisører- hudpleie-, tatoverings- og hulltakingsvirksomhet.


Søknadsprosess

Kommuneoverlegen er delegert ansvaret for tilsyn og godkjenninger etter dette regelverk. Dette benyttes som søknadsskjema. Virksomhetens internkontroll skal utarbeides skriftlig og vedlegges søknaden. Ved saksbehandlingen vil det bli tilbudt veiledning etter behov. I tillegg må lokalene godkjennes ved inspeksjon.  Kommunelegen skal utarbeide vedtak etter denne søknad og inspeksjon av lokalene.

Bestemmelser basert på Forskrift om hygienekrav for frisør-, hudpleie-, tatoverings- og hulltakingsvirksomhet:

Lokalene

Tatoverings- og hulltakingsvirksomhet kan bare utøves i godkjent lokale. Lokaler som benyttes til frisør- og hudpleievirksomhet skal meldes til kommunen før de tas i bruk.  Godkjenning må søkes på nytt når igangværende virksomhet skifter eier og ved større ominnredninger.
Lokalene skal være utformet, innredet og utstyrt på en slik måte at rengjøring, desinfeksjon/sterilisering og oppbevaring av utstyr kan skje på en hygienisk tilfredsstillende måte for å forebygge overføring av smittsomme sykdommer.
Lokalene skal ikke benyttes til annen virksomhet eller aktivitet som kan innebære en hygienisk risiko, og kan heller ikke lånes eller leies ut til slik virksomhet. Innredningen og utstyret skal tilpasses omfanget og arten av virksomheten, samt hvor mange personer som oppholder seg i lokalene.

Utøvelsen

Virksomheten skal utøves på en hygienisk tilfredsstillende måte med sikte på å hindre at overføring av smittsomme sykdommer kan finne sted.
Den som utøver virksomheten plikter å gi informasjon til kundene om risikoen for infeksjoner, blødninger, allergiske reaksjoner og liknende. Utøveren skal forsikre seg om at kunden forstår hva tjenesten innebærer.
Utøveren skal spørre kunden om det er forhold hos vedkommende som kan gi økt fare for smitte og som kan begrunne utvidede hygieniske tiltak. Utøveren skal avstå fra behandling hvis han blir kjent med forhold hos kunden som kan gi særskilt fare for smitte.
Ved virksomhet som medfører stikk gjennom hud eller slimhinner skal huden eller slimhinnene desinfiseres. 

Utstyret

Utstyr som benyttes skal før bruk være behandlet på en hygienisk tilfredsstillende måte for å forebygge overføring av smittsomme sykdommer.
Arbeidsredskap og annet utstyr som brukes i behandlingen av kunder skal være rengjort. Flergangsutstyr som har vært tilsølt med blod, skal desinfiseres før det nyttes på en ny kunde. Utstyr som benyttes ved stikk gjennom hudens overflate eller slimhinner skal være sterilt.
Stikkende og skjærende redskaper og brukt blodforurenset utstyr skal samles opp i særskilte beholdere og håndteres og transporteres bort på en hygienisk tilfredsstillende måte.






Utfylling og bruk

Klikk på hjelpesymbolene for informasjon om utfylling.

* Betyr obligatorisk for utfylling

Etter 20 minutt uten aktivitet kan utfylling av skjema gå tapt.

Klikk på Hjelp øverst til høyre for generell hjelp om skjema.



Loader
|