Ved søknad om permisjon for to dager eller mer må kommunens søknadsskjema benyttes. Søknad om permisjon bør være skolen i hende minst 3 uker før permisjonsperioden.
For å slippe og lete opp opplysninger underveis i utfyllingen bør du ha følgende klart på forhånd:
Barnets fødselsnummer, navn på kontaktlærer, tidsrom for permisjon og tidsrom for evnt. tidligere permisjoner i dette skoleåret.
Søknaden blir behandlet i tråd med kommunens retningslinjer for behandling av søknad om elevpermisjon. (se: https://www.indrefosen.kommune.no/elevpermisjon-i-grunnskolen.aspx )
En avgjørelse om en elev skal få permisjon eller ikke, er et enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Dette medfører blant annet at avgjørelsen skal begrunnes, og at det er mulig å klage på den.
Dersom hele eller deler av permisjonssøknaden avslås, skal dette begrunnes med hvorfor fraværet enten ikke ansees som forsvarlig, eller hvorfor søknaden ikke kan innvilges selv om det anses som forsvarlig.
Klage på avgjørelsen sendes til skolen. Dersom du ikke får medhold i klagen sendes den til Fylkesmannen.