Kommunalt vann og avløp
Bestemmelsen finnes i gjeldende forskrift og
bestemmelser for vann og avløp, vedtatt av Nord-Odal kommunestyre i møte
20.12.2011. § 11 sjuende og åttende ledd lyder som følger:
«Boligeiendommer som står ubebodd i mer
enn 6 måneder kan etter skriftlig søknad fritas for den delen av årsgebyret som
utgjøres av forbruksgebyret for angjeldende periode. Fritak gis ikke
etterskuddsvis. Vurdering av fritakssøknad knyttes opp mot adresse registrert i
folkeregisteret.
Etter søknad kan kommunen også gi fritak for abonnementsgebyret når
gebyrpliktig eiendom fysisk frakobles kommunens ledningsnett. Ved innvilget søknad
om fritak opphører abonnementet når melding om at anboringspunktet er plombert
er mottatt. Ny tilknytning av eiendommen krever ikke ny betaling av
engangsgebyr for tilknytning. Kostnader
ved frakobling og ny tilknytning dekkes fullt ut av abonnenten. Arbeidet skal
utføres etter kommunens anvisning.»
Slamtømming
Bestemmelsen finnes i gjeldende forskrift om
slamtømming, vedtatt av Nord-odal kommunestyre i møte 12.12.2012. § 6 andre
ledd lyder som følger:
«Helårsbolig som står ubebodd i mer enn
12 måneder kan, etter skriftlig søknad til kommunen, fritas for gebyr for
slamtømming for angjeldende periode. Gjennomført tømming før søknad om fritak
foreligger, skal betales. Fritak gis ikke etterskuddsvis. Vurdering av
fritakssøknad knyttes opp mot adresse registrert i folkeregisteret.»
Feiing/Tilsyn
Boliger som skal stå ubebodd i mer enn 12 måneder kan søke om fritak for
feie og tilsynsavgift.
Generelt
Eier er ansvarlig for at Nord-Odal kommune til enhver tid har riktige
opplysninger om eiendom/abonnement. Hvis bruken av eiendommen endres, skal eier
varsle dette skriftlig til
Nord-Odal kommune umiddelbart. Dersom abonnent ikke oppfyller
opplysningsplikten eller gir feil opplysninger, kan Nord-Odal kommune foreta en
avregning tre år bakover i tid ved for lite betalt gebyr.
Dersom fritak innvilges på grunnlag av ukorrekte eller manglende opplysninger
fra abonnent, vil Nord-Odal kommune etterfakturere fra fritaksdato.
Etterfakturert beløp blir fakturert eier på faktureringstidspunktet.
Alle godkjente endringer i avgiftene vil vil kunne være gjeldene for inntil to
år og fra 1. terminfaktura etter vedtaket.
Dersom innsendt søknad ikke blir
godkjent er det anledning til å klage på vedtaket.